Digital marketing increases competitiveness of msmes in the city of Gorontalo

Authors

  • Silviani Rahman IAIN Sultan Amai Gorontalo, Indonesia
  • Andi Mardiana IAIN Sultan Amai Gorontalo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.35335/ijafibs.v11i4.225

Keywords:

Digital Marketing, Competitiveness, MSMEs

Abstract

The significant increase in the use of digital technology, especially through digital marketing strategies, has become a major catalyst in changing the global business landscape. This research aims to investigate how Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) in Gorontalo City can utilize digital marketing to increase their competitiveness. By understanding the challenges and opportunities faced by MSMEs at the local level, this research uses scientific study methods with a qualitative metasynthesis approach. The research results show that the use of digital marketing has a positive impact on MSMEs in Gorontalo City. Online marketing strategies, such as promotions through social media and online buying and selling platforms, not only increase product sales but also expand product visibility and fame. Even though there are obstacles such as intense online competition and a lack of understanding of MSME players about digital marketing, outreach, training and mentoring activities have succeeded in increasing their understanding and skills.

References

Abdurohim, D. (2023). Pengembangan UMKM (Kebijakan, Strategi, Digital Marketing dan Model Bisnis). Refika Aditama.

Agustini, S. R., Rohaini, E., & Pratiwi, I. T. (2023). Workshop “Strategi Digital Marketing dan Sosial Media Sebagai Media Promosi Produk dan Meningkatkan Kompetensi Siswa Untuk Berwirausaha di SMK N 4 Kota Jambi. Jurnal Pengabdian Masyarakat UNAMA, 2(1), 58–66.

Andy, P. :, Wati, P., Martha, J. A., Indrawati, A., Artha, N., Layout, F., & Wildan Fajar, : M. (t.t.). Digital Marketing.

Avriyanti, S. (2020). Peran e-commerce untuk meningkatkan keunggulan kompetitif di era industri 4.0 (studi pada ukm yang terdaftar pada dinas koperasi, usaha kecil dan menengah kabupaten tabalong). PubBis: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Administrasi Publik dan Administrasi Bisnis, 4(1), 83–99.

Irwansyah, R., Syahputra, D., Ningsih, S., Hasan, M., Kristanto, T., Nugroho, L., Triwardhani, D., Marwan, D., Febrianty, F., & Sudarmanto, E. (2023). Marketing Digital Usaha Mikro. Widina Bhakti Persada Bandung.

Kobar, A. M., & Masruriyah, A. F. N. (2023). PEMANFAATAN DIGITAL MARKETING DALAM MEMPROMOSIKAN DAN MENINGKATKAN DAYA SAING UMKM. ABDIMA JURNAL PENGABDIAN MAHASISWA, 2(1), 1135–1139.

Kurdi, B., Alshurideh, M., Akour, I., Alzoubi, H., Obeidat, B., & Alhamad, A. (2022). The role of digital marketing channels on consumer buying decisions through eWOM in the Jordanian markets. International Journal of Data and Network Science, 6(4), 1175–1186.

Kustanto, A. (2022). Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Sebagai: Pilar Ekonomi Kerakyatan Dalam Dimensi Politik Hukum Integratif. QISTIE, 15(1), 17–31.

Kusuma, V. A. M., Sahabuddin, Z. A., & Hutasoit, P. S. J. K. (2022). Strategi digital marketing pada usaha mikro dan menengah (UMKM) di masa pandemi Covid-19 melalui pendekatan pemberdayaan ekonomi rakyat. Jurnal cafetaria, 3(1), 24–35.

Munthe, A., Yarham, M., & Siregar, R. (2023). Peranan Usaha Mikro Kecil Menengah Terhadap Perekonomian Indonesia. Jurnal Ekonomi Bisnis, Manajemen dan Akuntansi, 2(3), 593–614.

Rahadi, D. R., & Wardiman, C. (2022). Strategi Pemasaran Umkm di Masa Pandemi Covid-19. Eklektik: Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan, 5(1), 96–106.

Saputra, H. T., Rif’ah, F. M., & Andrianto, B. A. (2023). Penerapan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Guna Meningkatkan Daya Saing UMKM. Journal of Economics, Management, Business, and Entrepreneurship, 1(1), 29–37.

Saputri, N. A., & Mawardi, F. D. (2022). Pendampingan Pengelolaan Umkm melalui Digital Marketing dalam Meningkatkan Daya Saing Umkm di Kota Batu. Jurnal Pengabdian Dan Peningkatan Mutu Masyarakat, 3(2), 155–163.

Solikhati, A. N., Febriyanti, D., Fibrianto, D., Amaleo, S., & Hawa, S. D. (2023). Penerapan E-commerce dan Digital Marketing untuk Meningkatkan Daya Saing Usaha UMKM WINSHOP. JAMU: Jurnal Abdi Masyarakat UMUS, 4(01), 61–66.

Subroto, E., Marta, H., & Indiarto, R. (2022). Pelatihan Cara Pengolahan Pangan Yang Baik (CPPB) Pada Kelompok Ukm Olahan Pangan Di Desa Cileunyi Kulon, Jawa Barat. Jurnal Agro Dedikasi Masyarakat (JADM), 3(1), 20–28.

Tanjaya, A., & Kwarto, F. (2022). Tata Kelola Perusahaan Dalam Mengurangi Kecurangan Laporan Keuangan (Systematic Literature Review Dengan Metode Meta Sintesis). Jurnal Akademi Akuntansi, 5(3), 312–332.

Tayibnapis, A. Z. (2021). Studi Kasus Kebangkitan UMKM Di Indonesia.

Tsoraya, N. D., Khasanah, I. A., Asbari, M., & Purwanto, A. (2023). Pentingnya Pendidikan Karakter Terhadap Moralitas Pelajar di Lingkungan Masyarakat Era Digital. Literaksi: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(01), 7–12.

Utomo, S. B. (2023). Pemanfaatan Digital Marketing dalam Memperkenalkan Kawasan Wisata Jalan Tunjungan di Surabaya. Indo-Fintech Intellectuals: Journal of Economics and Business, 3(2), 449–458.

Yuwono, W. (2020). Praktek Manajemen Keuangan: Sebuah Analisis Survei pada UMKM di Kota Batam Provinsi Kepulauan Riau. Jurnal Ecoment Global, 5(2), 117–130.

Zaelani, I. R. (2019). Peningkatan daya saing UMKM Indonesia: Tantangan dan peluang pengembangan IPTEK. Jurnal Transborders, 3(1), 15.

Zia, H. (2020). Pengaturan Pengembangan UMKM di Indonesia. Rio Law Jurnal, 1(1).

Downloads

Published

2024-01-11

How to Cite

Rahman, S., & Mardiana, A. (2024). Digital marketing increases competitiveness of msmes in the city of Gorontalo. International Journal of Applied Finance and Business Studies, 11(4), 808–814. https://doi.org/10.35335/ijafibs.v11i4.225